Kramp in kuit in de nacht, ontzettend vervelend. Los van het feit dat het enorm pijnlijk is, is iedere onderbreking van de slaap erg hinderlijk. Als je de kramp alleen maar weg kunt krijgen door uit bed te gaan en te gaan bewegen kan het inslapen ook lastig zijn. Maarten Heemskerk, osteopaat bij Osteopathie Haarlem, gebruikt kennis van de embryonale vorming om kramp in kuit in de nacht oorzakelijk te behandelen.

Hoe ontstaat deze kramp nu? Kramp is het gevolg van zuurstoftekort in de spier, zuurstof is nodig om de filamenten van de spier weer los van elkaar te laten komen. De filamenten zijn de contractiele delen van de spier.M.a.w. door het aan elkaar vast gaan zitten van de filamenten kan de spier verkorten. Om deze filamenten weer los te maken zodat er weer een nieuwe verkorting kan plaatsvinden moeten ze los gekoppeld worden. Voor dit proces is zuurstof nodig. Deze zuurstof wordt met de bloedvaten aangevoerd.

Op zich is het dus raar dat in een situatie van rust, in bed, waarin er weinig zuurstof nodig is in de spieren er toch een tekort kan ontstaan. In rust worden de bloedvaten naar de spieren sowieso minder goed doorbloedt. Maar dit is normaal, dit mag dan niet tot kramp leiden. De bloedvaten liggen in bindweefsel. Wanneer dit bindweefsel te stijf is wordt het bloedvat, dat al minder bloed krijgt, door deze stijfheid nog extra dichtgedrukt en kan er nog minder zuurstof naar de spier komen. Kramp in kuit in de nacht is dan het gevolg.

Hoe ontstaat deze bindweefselstijfheid nu? Hoe gek het ook klinkt is de soepelheid van de weefsels in de ledematen voor een belangrijk deel afhankelijk van de beweeglijkheid van de romp. Het is door de ontwikkeling van de darm dat de ledematen zich zijn gaan ontwikkelen. Dus simpel gezegd, `zit de darm vast, dan zit ook het been vast`. dat betekent dat naast het lokaal behandelen van het te stijve bindweefsel. Ook aandacht besteed moet worden aan de buik om deze klacht echt goed blijvend te kunnen behandelen.

Maarten Heemskerk werkt in de praktijk in Haarlem met embryonaal geïntegreerde osteopathie. Dit is een efficiënte manier om buikpijn te beïnvloeden. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht st
uren.