Infertiliteit en osteopathie, zwanger worden gaat niet.

Soms lukt het niet om zwanger te worden. Als na onderzoek bij zowel de vrouw als de man blijkt dat er geen medische redenen te vinden zijn voor het niet tot stand komen van een zwangerschap, kan osteopathie soms helpen. Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt embryonale kennis om dit te behandelen.Infertiliteit en osteopathie, zwanger worden gaat niet

Om te snappen hoe osteopathie kan helpen is het handig om eerst uit te leggen wat er gebeurt tijdens een normale menstruele cyclus. Tijdens deze cyclus maakt de baarmoederwand zich klaar om een bevruchte eicel in te laten nestelen in de baarmoederslijmlaag. In de eerste 3 weken wordt deze slijmlaag opgebouwd. Hij wordt dan steeds dikker. Op de 14e dag, precies halverwege, vindt de eisprong plaats.

De eicel begint dan aan zijn reis naar de baarmoeder. Als er in de eileider een bevruchting plaatsvindt, dan heeft de bevruchte eicel 3 dagen de tijd om zich volledig innestelen/invreten in het baarmoederslijmvlies. Is de bevruchte eicel langer onderweg dan 3 dagen dan kan hij zich niet meer invreten in het slijmvlies van de baarmoeder. Dan vindt er dus ook geen conceptie plaats.

Baarmoeder beweegt tijdens cyclus.

Tijdens het dikker worden van de slijmlaag wordt de baarmoeder zwaarder. Hierdoor beweegt hij in de buik een beetje naar links. Als er na 3 weken geen innesteling is geweest van een bevruchte eicel, wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit slijmvlies moet dan de baarmoeder verlaten. Tijdens dit afvoeren van het slijmvlies, dat een week duurt, beweegt de baarmoeder naar rechts. Dit is praktisch want daardoor opent de overgang tussen baarmoeder en vagina zich zodat het baarmoederslijmvlies de baarmoeder kan verlaten.

De baarmoeder beweegt dus normaliter elke cyclus in de eerste 3 weken naar links en dan een week weer terug naar rechts. Daarna start de beweging weer opnieuw. Als de eicel ontspringt, na 2 weken, staat de baarmoeder precies in het midden. Dit is belangrijk, dit betekent dat de spanning op de eileiders precies evenredig verdeeld is op het moment van de eisprong. Dit zorgt er dan voor dat de eicel makkelijk door de spermatozoïden bevrucht kan worden en dat de bevruchte eicel daarna snel naar de baarmoeder kan gaan. De bevruchte eicel heeft immers maar 3 dagen om het slijmvlies te bereiken en zich daar in te nestelen.

Ingepakt in buikvlies.

Zowel de baarmoeder als de eileiders en eierstokken zijn bijna helemaal ingepakt in het Infertiliteit en osteopathie, zwanger worden gaat nietbuikvlies. Wanneer de beweeglijkheid van het buikvlies is verminderd in de regio van de baarmoeder, eileiders en eierstokken is het logisch dat dit ervoor kan zorgen dat de spanning rondom de eierstokken verandert. Als dit gebeurt zal er meestal in één eierstok teveel en in de andere te weinig spanning zijn. Dit kan een reden zijn voor het niet goed op tijd kunnen innestelen in het baarmoederslijmvlies van de bevruchte eicel. Dit moet immers binnen 3 dagen na de bevruchting gebeuren. Als het transport van de bevruchte eicel langer dan 3 dagen duurt is de baarmoederwand niet meer in staat om de innesteling te laten plaats vinden en kan de zwangerschap niet verder.

Als dit een rol speelt bij het niet zwanger kunnen worden, infertiliteit, onvruchtbaar zijn kan osteopathie goed helpen bij het weer herstellen van de normale mobiliteit van de baarmoeder, eierstokken en eileiders. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht sturen.