Hyperventilatie, helpt osteopathie?

Kan osteopathie helpen als je last hebt van hyperventilatie?  Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt kennis van de embryonale vorming om hyperventilatie te behandelen.

Om te ademen gebruiken we in rust vooral het middenrif. Dit is een spier die de buik- van de borstholte van elkaar scheidt. Als we het middenrif aanspannen maken we de inhoud van de borstholte groter. Hierdoor ontstaat een vacuüm en zuigen we lucht met de longen aan. Dit maakt het middenrif (diafragma) de belangrijkste ademhalingsspier. Als het diafragma aanspant en we inademen duwen we de organen van de buik naar beneden en naar voren. Als we dus met het middenrif ademen komt onze buik naar buiten. Als het middenrif een te grote spanning heeft en daarom niet goed te bewegen is of wanneer de buikorganen niet goed kunnen bewegen kan het middenrif niet naar beneden komen en kun je de longen niet goed openen. Dit zorgt ervoor dat de ademhaling sneller verstoord raakt. Dit kan vele klachten ­veroorzaken, zoals hyperventilatie, benauwdheid, nek- en schouder­klachten of hoofdpijn. Vaak is er een combinatie van deze klachten. Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt kennis van de embryonale vorming om hyperventilatie te behandelen.Hyperventilatie, osteopathie helpt

Hyperventilatie, helpt osteopathie?

Om te bepalen of het middenrif goed kan bewegen zal de osteopaat ook de ­organen die rond het middenrif liggen zoals o.a. de slokdarm, hart, longen, lever, milt en maag en ook weefsels als spieren, wervels en ­ribben beoordelen op hun beweeglijkheid. Het middenrif is vergroeid met de lever en vormt dat één bewegende eenheid mee. Het diafragma zit ook vast aan de onderste 6 ribben. Hierdoor is de beweeglijkheid van het middenrif onlosmakelijk met al deze omliggende structuren verbonden.

De behandeling van het middenrif kan direct plaatsvinden op de spier zelf door zachte rektechnieken of indirect via het vrijmaken van een van bovenstaande weefsels. De zenuw die het middenrif laat aanspannen is de nervus phrenicus. Ook deze zenuw moet een vrij verloop hebben om het middenrif goed te kunnen laten bewegen. Een bewegingsbeperking van het middenrif  is meestal het gevolg van een probleem elders in het lichaam. De osteopaat gaat op zoek naar de oorzaak, zodat je weer gewoon kunt ademen.

Maarten Heemskerk werkt in de praktijk in Haarlem met embryonaal geïntegreerde osteopathie. Dit is een efficiënte manier om de oorzaak van o.a. hyperventilatie te behandelen. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht sturen.