Rugpijn, spit en de heup, dat de beweeglijkheid van de heup en de rug met elkaar te makenrugpijn,spit en de heup hebben is niet moeilijk om voor te stellen. Maar hoe en hoe ontstaat dait dan en hoe ziet de behandeling er dan vervolgens uit? Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt embryonale kennis om Rugpijn, spit en de heup oorzakelijk te behandelen.

Voor ons mensen is lopen de belangrijkste manier van voortbewegen. Als we lopen hebben onze benen afwisselend een stand- en een zwaaifase. Tijdens de standfase van het stanbeen draait de heup naar binnen. Hierdoor kantelt het bekken achterover en ons Heiligbeen voorover, dit zorgt ervoor dat onze lage rug hol gemaakt wordt. Dit gebeurd aan de standbeenkant. Bij het zwaaien van het been draait aan die kant de heup naar buiten, het bekken voorover en het Heiligbeen achterover, hierdoor wordt de rug en het Heiligbeen aan die kant afgevlakt. Dit betekent dat tijdens het lopen continue een torsie in het Heiligbeen en de lage rug plaatsvindt. De beweeglijkheid van de heup stuurt dus de manier waarop de rug beweegt!

Rugpijn, spit en de heup. Als de heup nu eens niet goed naar binnen te draaien is. Iets wat veel voorkomt, hoeveel mensen zien niet bij zichzelf dat in ruglig één voet meer naar buiten is gedraaid. Dit is vaak een teken van het niet goed naar binnen kunnen draaien van dat been in de heup. Dat betekent dat tijdens de standfase de onderrug niet goed hol gemaakt kan worden en spanning in de lage rug kan veroorzaken. Hierdoor wordt ook de tussenwervelschijf kwetsbaar en kan snel beschadigen. Dit noemt men spit.

Hoe komt het nu dat de heup niet goed naar binnen kan draaien? In de osteopathie legt men de relatie tussen het niet goed bewegen van organen en ledematen. Ook voor het niet goed bewegen van de heup naar binnen is een deel van het orgaansysteem mede verantwoordelijk. Om goed te behandelen voor lage rugpijn moet ook dit meebehandeld worden.

Maarten Heemskerk werkt in de praktijk in Haarlem met embryonaal geïntegreerde osteopathie. Dit is een efficiënte manier om rugpijn, spit en de heup te beïnvloeden. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht
sturen.