Migraine, hoe behandelen met osteopathie. Migraine is voor veel mensen een groot probleem. Meestal moeilijk te beïnvloeden en mensen zijn dan vaak genoodzaakt medicatie te nemen en rust te nemen. In sommige gevallen kan embryonaal geïntegreerde osteopathie goed helpen. Maarten Heemskerk, osteopaat bij Osteopathie Haarlem, gebruikt kennis van de embryonale vorming om dit te behandelen.despair-513529__340

Hoe kijkt osteopathie naar migraine? De medicatie die patiënten gebruiken werkt bloedvatvernauwend en is werkzaam. Migraine zal dus veroorzaakt worden door een bloedvatverwijding. In Leiden heeft de onderzoeksgroep van prof. dr. Ferrari bij onderzoek naar migraine gevonden dat er voor de uitbraak een bloedvatvernauwing plaats vindt in de toevoerende bloedvaten naar de schedel in de hals-/nekregio. Nu is het algemeen geaccepteerd dat migraine veroorzaakt wordt door een bloedvatverwijding. Deze bloedvatverwijding vindt plaats in de cirkel van Willis, een rotonde van bloedvaten die er is om vernauwingen in bloedvaten te kunnen opvangen door herdistributie van bloed. Hierdoor kunnen de hersenen toch genoeg bloed krijgen wanneer er vernauwingen zijn in de toevoerende bloedvaten naar de hersenen in de hals. Het is dus aannemelijk om te denken dat de bloedvatverwijding die de migraine veroorzaakt ontstaat als reactie op een vernauwing die voor de cirkel van Willis plaatsvindt.

De bloedvaten die bloed naar de hersenen brengen ontstaan vanuit de kieuwboogarterieën, de spanning in deze bloedvaten wordt onderhouden door de tractie die het hart geeft op deze bloedvaten. De tractie die het hart geeft is voor een groot gedeelte weer afhankelijk van de dynamiek van het verteringssysteem.  Dit betekent dat de behandeling voor een deel in de buik zal plaatsvinden. Interessant is dan ook dat bijvoorbeeld bij veel vrouwen het probleem verdwijnt in de overgang wanneer de buik verandert doordat er geen cyclus meer is.  Ook is voor de bloedvatdynamiek de beweeglijkheid van de botstukken van het aangezicht erg belangrijk. Meestal worden deze aspecten bij de klassieke behandeling van osteopathie niet beoordeeld. Vaak is de behandeling in staat de frequentie en de intensiteit van de migraine te beïnvloeden.

Met embryonaal geïntegreerde osteopathie is migraine te behandelen. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht sturen.