Hamstrings die te kort zijn en blijven ondanks rekken. Voor veel mensen een herkenbaar probleem. Hoe komt dat en wat is er tegen te doen? Maarten Heemskerk, Osteopathie Haarlem, gebruikt embryonaal geïntegreerde osteopathie om te korte hamstrings te behandelen.

Als de spieren van de hamstrings ondanks veel rekken niet langer worden is het blijkbaar Hamstrings die te kort zijn en blijven ondanks rekkenbelangrijk voor deze spiergroepen om aangespannen te zijn en te blijven. Één van de belangrijkste redenen voor de hamstrings om aangespannen te blijven is het ervoor zorgen dat de zenuwen van de ischias niet teveel uitgerekt worden. De vliezen rondom het ruggenmerg lopen mee met de uittredende zenuwen in het been, ook om de ischiaszenuw lopen deze vliezen. Als er spanning is op dit vliezensysteem zullen de hamstrings gaan aanspannen om rek hierop te voorkomen.

Oorzaken hiervoor kunnen oa. zijn doorgemaakte hernia’s, ontstekingen in dit vliezensysteem en ook fixaties in de bovenbuik. Ter hoogte van de bovenbuik treedt de art. van Adamkowicz de wervelkolom binnen om het ruggenmerg van bloed te voorzien. wanneer er spanning op de bovenbuik is, bv. door maagklachten, galproblemen of leverstuwing, geeft dit een trekkracht op de art. van Adamkowicz. Hierdoor kan de diameter van dit bloedvat minder groot worden en zal het ruggenmerg niet optimaal van bloed voorzien. Daardoor kunnen o.a. de vliezen rondom het ruggenmerg stijver worden en zullen de hamstrings aanspannen om de ischias te beschermen. Uitstraling in het been kan het gevolg zijr liggen. Hoe kijkt embryonaal geïntegreerde osteopathie hiernaar? Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt embryonale kennis om hamstrings te kort, Hoe ontstaat dat? oorzakelijk te behandelen.

Als u structureel stijve en te korte hamstringspieren heeft en wil weten of osteopathie u kan helpen, kunt u een bericht sturen of bellen (023 7200 920/ 06 141 80 360).