Autisme, wat is het precies en kan osteopathie helpen? Dit is iets dat veel mensen bezighoudt die een autistisch kind hebben of een kind hebben dat gediagnostiseerd wordt met bv, PDDNOS. Maarten Heemskerk, osteopathie Haarlem, gebruikt de nieuwste neurologische inzichten in de behandeling van kinderen en volwassenen met autisme en autistiforme klachten.Unknown-1

Bij autisme en autistiforme klachten is het vooral moeilijk om te voelen. Om goed op andere mensen te kunnen reageren is het heel belangrijk om hun gedachten en drijfveren als het ware te ‘lezen’. Over dit ‘voelen’ heeft de Portugees/Amerikaanse neuroloog Damasio veel geschreven. Één van zijn boeken is in het Nederlands vertaald: ‘ik voel dus ik ben’. Damasio ziet ‘kernbewustzijn’ als het begin van bewustzijn bij mens en dier. Zonder kernbewustzijn zijn hogere vormen van bewustzijn, zoals bij de mens,  niet mogelijk. Het kernbewustzijn wordt gevormd in de (evolutionair) oudste hersenstructuren. De meeste dieren hebben dan ook waarschijnlijk een kernbewustzijn. Emoties liggen volgens Damasio aan de basis van het kernbewustzijn. Emoties zijn de automatische, onbewuste reacties van het lichaam op gebeurtenissen of voorwerpen. Emoties, die we ons bewust worden noemt hij onze gevoelens, deze emoties ontstaan volgens hem in ons hele lijf. Volgens hem is gevoel de basis van alle bewustzijn. Informatie over deze emoties die wij ons bewust worden doordat ze naar de hersenen gestuurd worden. (gevoelens) wordt opgeslagen in de préfrontale cortex. Dit betekent dat deze informatie uit ons lijf naar de hersenen getransporteerd moet worden.

Deze theorie is belangrijk. Omdat mensen bij wie deze informatieroute in meer of mindere mate geblokkeerd is dus minder goed kunnen voelen en hun sociale gedrag dus ook niet kunnen evalueren omdat er geen informatie wordt opgeslagen in de hersenen. Dit is belangrijk voor het begrip en de osteopathische behandeling van autisme en autistiform gedrag. De behandeling richt zich o.a. op het vrijmaken van deze informatieroutes.

Maarten Heemskerk werkt in de praktijk in Haarlem met embryonaal geïntegreerde osteopathie. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u of uw kind kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht sturen.