Achterstand of trage ontwikkeling baby of kind. Achterstand in ontwikkeling bij baby's en kinderenEen achterstand of een traagheid in de ontwikkeling kan zich op veel manieren uiten. Bijvoorbeeld in niet gaan kruipen, een blijvende voorkeurshouding van het hoofd, niet goed gaan praten of meer algemeen traag of onhandig in de motorische of mentale ontwikkeling.

Voor een achterstand in ontwikkeling bij baby’s en kinderen zijn veel redenen op te noemen. Vanuit de embryonaal geïntegreerde osteopathie bekijkt en behandelt Maarten Heemskerk van Osteopathie Haarlem deze problematiek.

Het is misschien apart om te beseffen, maar onze groei/ontwikkeling vindt plaats doordat ons verteringssysteem (darm) zich ontwikkelt. Deze ontwikkeling van het darmsysteem, die natuurlijk al begint in de baarmoeder, zorgt ervoor dat zowel het bewegingsapparaat (botten, spieren, armen en benen) maar ook het zenuwstelsel groeit. Als er nu bij baby of kind problemen zijn met de darmen kan dit ook betekenen dat de groeidynamiek minder krachtig is. Mogelijke oorzaken kunnen liggen in een moeizame en zware bevalling. Als bijvoorbeeld de navelstreng om de nek zit of de schedel veel druk of trek heeft gehad, wanneer er bij de bevalling vruchtwater wordt ingeslikt of wanneer er wat zuurstoftekort is geweest.

Een andere mogelijke reden voor een trage of achterstand in ontwikkeling bij baby of kind kan liggen in het minder goed doorgroeien van het zenuwstelsel. Door bijvoorbeeld een blokkade van het bekken van de baby. Het zenuwstelsel heeft vanaf het ontstaan een groeirichting van beneden naar boven. Het is Achterstand of trage ontwikkeling baby of kinddaarom dat bovenin (het hoofd) het meeste zenuwweefsel te vinden is. Om dit zenuwstelsel zitten vliezen (ruggenmerg-/hersenvliezen) die vastzitten aan het Heiligbeen. Dit bot zit tussen de twee bekkenhelften in en is onderdeel van het bekken. Als dit bot door druk vervormd is geworden kan dit een reden zijn dat het zenuwstelsel zich minder makkelijk naar boven ontwikkelt. Hierdoor kan het zenuwstelsel zich trager ontwikkelen en kunnen er ontwikkelingsproblemen ontstaan. Een reden voor zo’n probleem bij baby’s is druk op de buik van de moeder tijdens de bevalling. Het bekken van de baby is op dat moment nog niet berekend op grote druk of kracht. Door de manuele druk op de buik vervormd het kraakbenige bot en zal verharden. Dit zorgt er dan voor dat er meer spanning op de vliezen rondom het zenuwstelsel komt. Hierdoor zal het zenuwstelsel zich minder makkelijk kunnen ontplooien.

De klachten van kinderen en baby’s met ontwikkelingsbeperking zijn met embryonaal geïntegreerde osteopathie goed op te sporen en te behandelen. Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt kennis van de embryonale vorming om deze klacht oorzakelijk te behandelen. Als u meer wilt weten kunt u bellen ( 023 7200 9200 / 06 141 80 360 ) of een bericht sturen.