Tics, tic, zenuwtrekking, onwillekeurige en ongeremde bewegingen, voor kinderen maar ook volwassenen is dit een vervelend probleem. Hoe kijkt embryonaal geïntegreerde osteopathie hier naar? En belangrijker wat  is er mogelijk om tegen te doen en hoe?  Maarten Heemskerk, van Osteopathie Haarlem, gebruikt osteopathie om dit te behandelen.

Voor de groei van ons zenuwstelsel is de aanwezigheid van vet een essentiële voorwaarde. Bij onze geboorte zijn onze hersenen nog lang niet volgroeid. De hersencellen zijn aanwezig maar zijn nog niet uitgegroeid. Dat kan ook niet, zou dit wel zo zijn dan zou bij onze geboorte onze schedel zo groot zijn dat geen enkele moeder de bevalling overleeft. Bij de geboorte bestaat onze hersenmassa voornamelijk uit neuronen, zenuwcellen. Om vervolgens deze neuronen te laten uitgroeien hebben we een skelet van gliacellen nodig. Na onze geboorte begint de groei van deze  gliacellen. Deze gliacellen vormen o.a. een vetlaag waar de zenuwcellen in kunnen groeien, dit zorgt ervoor dat de zenuw geïsoleerd is en de zenuwprikkels niet kunnen weglekken. Uiteindelijk is de verhouding gliacel:neuron 10:1. De gliacel bestaat voor 95 % uit vet, dit zorgt ervoor dat de neuronen in de hersenen geïsoleerd worden. Zo kunnen zenuwprikkels niet weglekken. Als dit isoleren niet goed genoeg gebeurt is de kans op weglekken van de impulsen groot en de kans op tics, tic, zenuwtrekking, onwillekeurige en ongeremde bewegingen groter.Tics, tic, zenuwtrekking, onwillekeurige en ongeremde bewegingen

Wanneer er in het lichaam te weinig vet is. Door bijvoorbeeld te weinig vet eten in de voeding of doordat de darm het vet niet kan verteren in vetzuren die door ons lichaam opgenomen kunnen worden. Dit zal kunnen leiden tot een verminderde aanmaak van gliacellen in de hersenen. Dit zorgt er dan voor dat snel ongewenste bewegingen kunnen ontstaan door het weglekken van zenuwpulsen door een slechte isolatie hiervan. Dit noemen wij tics, tic, zenuwtrekking, onwillekeurige en ongeremde bewegingen. Meestal is dit duidelijker tijdens spannende momenten, immers dan is de prikkeloverdrachtdrempel van het lichaam al lager zodat dit weglekken van impulsen nog meer gevolgen heeft.

Als er een tekort aan vet is, is de huid meestal droog, voelt korrelig aan (neurodermitis/constitutioneel exceem). De huid heeft namelijk ook vet nodig, als er een tekort is geeft het lichaam dan liever de huid minder vet dan bv. de hersenen en zo ontstaat er een tekort in de huid met bovenstaande gevolgen.

Aan de kant van vetinname is natuurlijk makkelijk wat te doen. Belangrijk om te weten is dat plantaardig vet, zoals bv in bona, becel of blue band niks met natuurlijk vet te maken heeft. Plantaardig vet bestaat namelijk niet in de natuur, er zijn alleen plantaardige oliën. We moeten natuurlijke vetten innemen waar ons lichaam iets mee kan, hierbij zal de osteopaat een informerende rol hebben. Het verbeteren van de vetvertering is zeker iets waar osteopathische behandeling bij kan helpen. Allereerst moet de bezenuwing van de darm in de vorm van de n. vagus gecontroleerd worden. Dan moeten functie van pancreas (alvleesklier) en duodenum (twaalfvingerige darm)  worden getest en eventueel behandeld. Vooral de twaalfvingerige darm is belangrijk, dit is de plek waar gal, koolzuursap en verteringsenzymen door de spijsbrok gemengd worden, zodat optimale vertering (in stukken hakken van voedsel zodat het opgenomen kan worden) kan plaatsvinden. Bewegingsbeperkingen van dit deel van de darm leiden snel tot een minder goede vertering en dus eventuele tekorten.

Maarten Heemskerk werkt in de praktijk in Haarlem met embryonaal geïntegreerde osteopathie. Dit is een efficiënte manier om verteringsproblemen en hun gevolgen, zoals tics, tic, zenuwtrekking, onwillekeurige en ongeremde bewegingen te beïnvloeden. Als u meer wilt weten hierover of als u wilt weten of behandeling zinvol zou zijn voor u kunt u bellen (023 7200 920 / 06 141 80 360) of een bericht
sturen.