Osteopathie Haarlem

Wat maakt osteopathie nou anders?

In feite is dat de manier waarop de osteopathie het lichaam bekijkt; doordat alles in het lichaam samen en tegelijk is ontstaan/gevormd zit alles voor de rest van ons leven aan elkaar vast en hebben de verschillende lichaamsweefsels invloed op elkaar. De osteopathie ziet het lichaam als één geheel. Als een deel van het lichaam niet goed kan bewegen, kan dat klachten op andere plekken veroorzaken. Een osteopaat onderzoekt waar in het lichaam de beweging niet goed is en herstelt de samenwerking tussen de verschillende onderdelen (organen, zenuwstelsel en bewegingsapparaat). Dit betekent dat de behandeling vaak niet plaats vindt op de plek van de klacht of pijn. Maarten Heemskerk werkt bij osteopathie Haarlem vooral met de embryonale geïntegreerde osteopathie als basis.

Embryonale groei als basis osteopathie

Het vormingsproces van ons lichaam, dat start in de baarmoeder, stopt niet nadat wij geboren zijn. Het gaat gewoon verder, we zien er immers als volwassene totaal anders uit dan als pasgeborene. Het verschil is dat hoe ouder wij worden hoe minder kracht en snelheid dit proces heeft en dat er ook een toename van afbraak is, dat realiseren we ons vaak niet. We denken dat ons lichaam af is en zich niet meer ontwikkelt. Dat is niet zo, wij blijven ons tot onze dood vernieuwen; onze cellen worden immers continue vervangen. Verstoring van dit proces zorgt voor klachten. De embryonale geïntegreerde osteopathie kan dit vernieuwingsproces ondersteunen en zo het zelfgenezend vermogen stimuleren. Maarten Heemskerk heeft vanaf 2005 gestudeerd aan het Institute Innovative Embryonal Integrated Therapy. In de praktijk, osteopathie Haarlem, werkt hij met deze osteopathie als basis.